bubbleszomer2021.reismee.nl

zomer in Frankrijk 3

Zondag 4 juliInmiddels een paar mooie zonnige dagen gehad, dat vonden de cigallen ook, die lieten zich massaal horen. In de supermarkt was het vrijdag best druk, mondmaskers verplicht. Wij stonden aan de kassa achter een dame die hygiëne superbelangrijk vond; ze had een sprayflesje desinfectans in haar handen en gebruikte dat veelvuldig. De boodschappen werden bespoten voor ze van de kassaband in de tas gingen, vervolgens werden haar handen, de pinpas en de pinautomaat gedesinfecteerd en nadat de dame betaald had(niet contactloos) desinfecteerde zij opnieuw haar pinpas, de pinautomaat en haar handen. Sterieler kan toch niet. Gisteren was het opeens gedaan met de rust op de camping, veel nieuwkomers en blijkbaar veel vakantieverkeer op de weg. We werden van 14.00 tot 17.00 getrakteerd op regen, maar daarna kwam de zon toch voorzichtig tevoorschijn. Gelukkig maar want we hadden een terrasplek voor her diner gereserveerd. Vanmorgen om 07.00 is de regen weer begonnen en die duurt nog tot……..

De overburen zijn wat slordig en hun voortent stond niet zoals bedoeld. Gevolg een enorme hoeveelheid water op de bovenkant. Toen dat water van het tentdak werd afgeduwd stond gelijk heel hun plek blank. Uiteindelijk werd het in de loop van de middag droog.

Woensdag 7 juli Maandag verliep zonnig en droog, dus wandelen, boodschappen etc. Dinsdag hebben we heel de dag regen gehad, soms echte hoosbuien. Vandaag maar weer een droge dag met een fris windje. Vanmorgen is Thieu gaan wandelen met een andere kampeerder. Mijn fiets was van slag door alle regen. De batterij bleef knipperen en de fietscomputer ging steeds aan. Een resetpoging leverde niks op, maar vanmiddag na een rit naar de supermarkt leek alles weer in orde.

Vanavond in het campingrestaurant gaan eten, dat was een beetje chaotisch. Er kwamen donkere wolken aan en toen begon het restaurantpersoneel met tafeltjes te schuiven totdat iedereen onder een parasol kon zitten. Naast het terras begon men aan een avondje bingo en aan de andere kant stond een tv met voetbal, halve finale EK.

Aan het tafeltje naast ons zat een frans echtpaar waarvan de man graag een praatje maakt. Hij vertelde ook dat hij en zijn vrouw vooral kwamen eten voor sociale contacten. Al met al een chaotisch maar gezellig diner.

Zondag 11 juli. Vrijdag zijn wij met Silex naar Labaume gewandeld en geklauterd, en ja weer terug ook via een iets andere route. 2x 6km klimmen en klauteren gaat wel in je benen zitten. Thieu was jarig, dus in de avond uit gaan eten met een ander stel. Daarna nog een afzakkertjevoor de de caravan en de dag was weer voorbij.

Zaterdag was het prima weer, warm en zonnig. De Franse overburen zijn naar huis en onze andere Franse buren ook.

Wat boodschappen gedaan en een beetje opgeruimd. We hebben nieuer buren, naast ons een stel met 2 kinderen. Een bijzonder stel, zij is Frans, hij is spaans duits, de kinderen zijn geboren tijdens een 13 jarig verblijf in Australie. Ze wonen en werken nu op Ibiza en zijn voor een vakantie onderweg naar Denemarken.

Onze nieuwe overbuurman is een jonge franstalige belg met een baby. Toen hij wilde gaan koken bleek zijn elektrakabel wat kort. Hij heeft de onze geleend.

En vandaag hebben we ingepakt en opgeruimd. Onze uitgeleende elektrakabel hebben we terug moeten halen en na van meerdere medekampeerders afscheid te hebben genomen, zijn we naar La Roque sur Cèze gegaan. Het is een klein dorp op een berg met een waterval(letje). Tomtom kon met geen mogelijkheid een route naar dit plaatsje vinden en eenmaal daar aangekomen met behulp van google maps, begrepen we waarom. De wegen in en om het dorpje zijn erg smal en deels niet toegankelijk voor iets groters dan een personenauto. Gelukkig lieten wij ons niet afleiden, want het camperpark is wel bereikbaar, al is dat niet duidelijk als je de verkeersborden ziet.

Het camperpark is goed bezocht. We zijn naar de waterval gelopen en vervolgens hebben we het dorpje bezocht. Dat dorpje bestaat uit een paar smalle steile straatjes en een zeer sober ingericht kerkje.

Op een terrasje bij een klein huiskamerrestaurantje hebben we wat gedronken. Het restaurantje werd gerund door 2 hele oude dames. Het pand stond te koop. Toiletbezoek was mogelijk; ik kreeg een sleutel en moest dan door het straatje naar de achterkant van het restaurant, vervolgens naar beneden en dan was er een deur die je kon openen met de sleutel. Je kwam terecht in een wc hokje met een schoon toilet en een fonteintje. Na gebruik toilet het hokje weer afsluiten en de sleutel inleveren. Een heel gedoe, maar het werkte wel.

Ons diner hebben we gegeten in een auberge vlak bij het camperpark. Een mooie lokatie met heerlijk eten en vriendelijk personeel.

Dinsdag 13 juliGistermorgen zijn we naar een camping in Bagnols sur Cèze gereden. Een rit van ong. 10 km.

De camping ligt buiten het dorp aan het riviertje. Een camping met nederlands beheer. De camping is matig bezet, 95% van de kampeerders is nederlander.

Er is veel schaduw van de vele bomen. De plaatsindeling is wat onregelmatig.

We hebben veel tijd verdaan om de camper op de ongelijke grond een beetje waterpas te zetten. Toen melden bij de receptie welke plek we gekozen hadden. Bleken we ons geinstalleerd te hebben op een plek die al gereserveerd was door een andere familie.

Verkast naar de overkant van het pad. Die plek was een stuk vlakker en we stonden snel waterpas, pfff.

Na de lunch zijn we naar het dorp gefietst. Heel veel smalle straatjes met oude, vaak slecht onderhouden huizen. Zelfs het centrale plein met slecht onderhouden Hotel de Ville doet armoedig aan. In de hal van het mooie kerkje vonden we een beeld van Jeanne d'Arc. De kerk is van binnen goed onderhouden en heeft een aantal hele mooie glas in lood ramen. Een hele oude dame hield toezicht in de kerk. Op maandag zijn bijna alle terrassen en winkels heel de dag gesloten. Hier worden ook op straat nog veel mondkapjes gedragen. Gisteravond een fikse onweersbui om af te koelen.

Vandaag was het half bewolkt en minder warm dan voorgaande dagen. We hadden boodschappen nodig, op de weg terug kregen we een enorme hoosbui over ons heen. Zelfs schuilen onder een boom mocht niet baten. Gelukkig scheen daarna weer de zon zodat alles, ook wij weer konden opdrogen.

We hebben opgeruimd en ingepakt, morgen weer een stuk naar het noorden, op weg naar huis.

Vanavond zijn we gaan eten in het campingrestaurant. In heel Frankrijk gebruiken ze in restaurants dezelfde (leuke) wijnglazen, maar die zijn alleen in de horecagroothandel te koop. Aan de serveerster gevraagd of ze twee wijnglazen aan ons wilde verkopen, maar ze zei dat we die gewoon stiekem in onze tas moesten stoppen. Na het eten bracht ze twee schone glazen om mee te nemen, "niet verder vertellen". Ik ben blij met de glazen.

Nellie

Fijne dagen en terugreis.

Godelive

Haha hahahah jullie maken ook wat mee. ?????Grappig verhaal.

Marlies

Wij hebben ook deze vakantie op camping Bagnols sur Cèze gestaan. Goede reis naar huis.

Bart Schellius

Weer een erg leuk verslag, met plezier gelezen! :-)
We wensen jullie een veilige thuisreis.
Tot volgende week.