bubbleszomer2021.reismee.nl

zomer in Frankrijk 2

Dinsdag 22 juni Na het ontbijt zijn we naar het 25 km verderop gelegen Avignon gereden. Op het Île de la Barthelasse liggen meerdere campings. Op een ervan vonden wij een leuke plek met veel schaduw. Veel schaduw hebben alle plekken op de campings daar want het kan er in de zomer erg warm worden. De 300 plaatsen tellende camping was minder dan de helft gevuld met kampeerders uit meerdere west europeesche landen, het merendeel Fransen. Buiten de camping kon je met een voetgangers/fietsveer de Rhone oversteken, je kwam dan dichtbij de “ Pont d’Avignon” aan wal.

We hebben dat beroemde stuk brug bezocht, het is een betaald bezoek en midden op de brug, boven een pijler is een kapel van 2 etages gebouwd. De kapel is gebouwd ter nagedachtenis van de eerste bouwer van de brug. De brug is nooit afgebouwd en dus nooit als brug gebruikt.

In de stad zijn heel erg veel oude gebouwen, sommigen hebben gebrek aan onderhoud, sommigen zijn nu in gebruik als museum, school of bibliotheek.

Op elke straathoek is er wel een ijsjeswinkel. Ze verkopen er heerlijk schepijs.

Dichtbij de camping ligt een drukbezocht restaurant aan de Rhone, met zicht op Avignon. Zij hadden nog een plekje voor ons diner. Het eten was heerlijk, maar naar Nederlandse begrippen wel wat karig.

Woensdag 23 juni zijn we naar buurdorp Villeneuve les Avignon gefietst. Het dorp heeft een oud centrum met smalle straatjes en een plein maar er ligt ook Abdij Chartreuse, dat bezoek bewaren we voor een andere keer, en ons doel Fort Saint André. Dit Fort is eigenlijk een verstevigde abdij uit de 13e eeuw. De toenmalige abt sloot een overeenkomst met de koning om onder de heerschappij van de bisschoppen van Avignon uit te komen. Je kunt over de muren lopen en hebt dan een mooi uitzicht over de omgeving. Ze hadden in die tijd al een houtvuur oven om brood te bakken maar ook op elke etage een latrine; een klein kamertje met een stenen bankje met een gat erin.

Rond het middaguur wilden we op het dorpsplein wat drinken, maar wederom serveerden de restaurantjes alleen maar complete maaltijden. De terrassen waren goed gevuld. In de namiddag hebben we nogmaals Avignon bezocht. Het Pausenpaleis hebben we overgeslagen, dat hadden we jaren geleden al bezocht. We hebben wel nog de Eglise Saint Pierre bezocht. Een eeuwenoud kerkgebouw, dat meermaals deels verwoest en weer opgebouwd is. Ondanks beschadigingen is de binnenkant erg mooi. Heel bijzonder zijn de houtsnijwerk deuren.

We hebben in Nederland daags voor vertrek een elektrische bbq gekocht, die moest vandaag ons vlees garen. Helaas deed het ding helemaal niets en moest de braadpan alsnog uit de kast. Tijdens het eten klonk er wel hele mooie muziek van harmonie of fanfare. Bleek er op een gemeentelijk terrein naast de camping een openlucht repetitie van een muziekgezelschap te zijn.

Donderdag 24 juniVanmorgen eerst boodschappen gedaan in een grote supermarkt en toen via binnenwegen naar Ruoms gereden. We reden langs diverse bloeiende lavendelvelden en door kleine dorpjes. In Ruoms stuurden zowel Tomtom als google maps ons via hetzelfde weggetje naar de camping. Helaas was dat weggetje heel erg smal en toen we een tegenligger kregen moesten we iets achteruit rijden om elkaar te kunnen passeren. We raakten met de achterbumper een rots, de schade is een klein scheurtje. Uiteindelijk kwamen we wel aan op de camping.

De camping is onbemand, je registreert binnenkomst aan een automaat en de slagboom gaat open. Als je vertrekt moet je met betaalkaart afrekenen. In de zomer is er sanitair open en mogen er tenten en caravans komen staan, buiten het seizoen is er alleen plek voor campers. De camping ligt aan de Ardeche en bij het centrum. Een fijne plek om te staan vonden wij. ’s-Avonds viel er een mals buitje.

Vrijdag 25 juni Vandaag was er weekmarkt in Ruoms. Het was er erg druk en alle terrassen waren al vroeg goed bezet. Waren er rond 10 uur erg veel mondmaskers in gebruik op straat, rond de middag werd dat al snel minder.

Ruoms heeft een piepklein oud centrum. Hier wonen net als op veel plaatsen in Frankrijk heel veel zwaluwen tegen de dakranden.

De rest van de dag hebben we wat klussen in en om de camper gedaan. De camping is ong. 50% bezet.

Zaterdag 26 juni In de ochtend met de fiets naar het 5 km verderop gelegen Labaume. Labaume ligt in een diepe kloof aan de rivier de Baume. Een paar huizen, een kerk en een paar restaurantjes. Er is een strandje wat in de zomer goed bezocht wordt. Het was er nu nog rustig. Na wat gedronken te hebben op een terrasje zijn we terug gegaan naar Ruoms. Na de lunch om boodschappen, behalve voedsel ook een elektrische bakplaat gekocht. Je krijgt een met de hand ingevuld garantiebewijs en een telefoonnummer dat je moet bellen als het apparaat niet werkt of defect raakt in de garantieperiode. Op de vraag of er op dat tel.nr iemand is die Engels spreekt werd ontkennend geantwoord. Toen ik zei dat een gesprek dan toch niet zo goed zou lukken, mocht het apparaat ook teruggebracht in de zaak waar we hem kochten. Gelukkig werkt het ding naar behoren.

Zondag 27 juni We zijn vanmorgen verhuisd naar het 25 km verder gelegen Rosières. Naar de camping waar we al vele jaren in de zomer een tijdje kamperen. Er zijn nog maar weinig plaatsen bezet op de camping en ook de stacaravans zijn maar matig bezet.

Woensdag 30 juniOp maandag hebben we heel de dag regen gehad, de temperatuur was niet erg aangenaam.

Gisteren waren er veel wolken en was de wind wat fris. Vandaag was de temperatuur wat aangenamer, maar er bleven veel wolken. We zijn even naar de markt in Joyeuse gefietst. Er waren onwijs veel bezoekers, veel meer dan andere jaren in deze tijd. De marktkraampjes stonden zo opgesteld dat bezoekers bijna automatisch een bepaalde richting aanhielden en weer bij het startpunt uitkwamen. Het grote terras waar we andere jaren neerstrijken op marktdag was gesloten, de reden was triest werd ons verteld. De 24 jarige zoon was recent plotseling overleden door een hartstilstand.

Godelive

Mooi verhaal. Einde wat triest maar ja het is wat het is.