bubbleszomer2021.reismee.nl

zomer in Frankrijk 4

14 juli: Vanmorgen scheen een voorzichtig zonnetje. We zijn dus droog vertrokken van de camping in Bagnols sur Cèze. De weg naar de autoweg is een soort oude rijksweg, 2 baans, smal en aan weerszijden hele oude platanen. Het heeft wel wat. Het was 14 juli, een Franse feestdag, heel weinig vrachtverkeer op de weg. Op de tolweg wel veel vakantie verkeer rijdend naar het zuiden.

Er zijn al veel lavendelvelden gemaaid, maar hier en daar staan de mooie paarse bloemen nog in volle bloei. Ook de zonnebloemen bloeien nu overal, een maand geleden was er nog geen bloeiende zonnebloem te zien. Op veel plaatsen bloeit ook de blauwe regen weer, geeft ook een bijzonder beeld.

In de buurt van Macon zagen we een heleboel ooievaars in een weiland.

Bij Valence is het begonnen met regenen en sindsdien heeft het bijna onafgebroken geregend.

We zijn neergestreken in Chagny, een kleine camping aan de rand van het dorp, waar we wel vaker een tussenstop maken.

De camping was matig bezet en de regen kwam er nog steeds met bakken uit. De zwaluwen uit de buurt werden niet gehinderd door de regen, ze vlogen massaal rond om insecten te vangen, er liep zelfs een eekhoorntje rond.

Er waren meerdere fietskampeerders op de camping, sommigen met een tentje, sommigen in een trekkershut.

We kwamen 2 jongens tegen die er logeerden in hun tent, een Nederlander te voet op weg naar Rome, de ander, een Roemeen te voet op weg naar Santiago de Compostella. Ze hadden elkaar gisteren op deze camping ontmoet. Door de aanhoudende regen moeten de heren een paar rustdagen inlassen. Beiden dachten ergens in het najaar op hun bestemming aan te komen.

Donderdag 15 juli zijn we na bestudering van de weerradar richting Luxemburg gereden. Het eerdere plan was dat we naar Reims zouden rijden voor de laatste overnachting op weg naar huis. De regenzone die in Limburg, Belgie en Duitsland voor drama’s zorgde trok naar Reims. De eerste uren onderweg nog heel veel regen, maar na Nancy stopte de regen gelukkig. Onderweg zagen wij ook veel ondergelopen weilanden en akkers. Ergens in een weiland liep een kolonie ooievaars. We kwamen terecht in Pont-a-Mousson. De Jachthaven in deze plaats heeft goed verzorgde camperplaatsen, prima geschikt voor een overnachting. We hebben ons netjes gemeld en voor een nacht betaald. Toen we ons gingen installeren dook onmiddellijk de Duitse buurman op. Volgens hem moesten we met de motorkap naar de weg gaan staan. Dat stond niet in de regels en dat waren we niet van plan. Ik vroeg waarom hij vond dat wij anders moesten parkeren. Onze deur kwam nu uit op “zijn” grasveldje en als we buiten zouden gaan zitten zaten we in Coronatijd te dicht op elkaar naar zijn zin. Ik heb de man geantwoord dat we in dit weer helemaal niet buiten gingen zitten en dat de camper blijft staan zoals ie staat. Hem ook verteld dat wij niet weten of hij gevaccineerd is, wij in elk geval wel. Even later bood de man zijn excuus aan. Hij vertelde dat hij 6 maanden bij de haven verbleef en in de winter naar huis ging naar zijn appartement in de binnenstad van Bonn. Andere jaren ging hij naar zuid-Frankrijk, maar in coronatijd vond hij het daar te druk.

De zon kwam aarzelend tevoorschijn en we zijn naar het centrum gelopen. Er staat een enorm mooie oude kerk die wel wat onderhoud en renovatie kan gebruiken, er is een klooster dat gedeeltelijk wordt gebruikt als hotel. Er hoort een kerk bij die in de steigers staat. Dan gaan we de brug over en komen op een groot plein met veel oude gebouwen, ook een enorm gemeentehuis. Ook in dit plaatsje heel veel oude gebouwen, waarvan de meesten wel wat onderhoud kunnen gebruiken. In een zijstraat ligt nog een klooster met een mooie klokkentoren op de kerk.

Op het plein zijn meerdere terrassen en restaurantjes, we hebben op een van de terrassen wat gedronken.

Op de weg terug naar de jachthaven viel er nog maar weer een bui. Gelukkig hadden we de paraplu meegenomen.

Tegenover de camper overnachten 2 zwanen met 2 jongen en vanmiddag liepen er 2 jonge waterhoentjes rond.

We vinden het dorpje de moeite waard om nog een dagje te blijven.

Vrijdag 16 juli. Vanmorgen was het wat bewolkt, maar ook de zon nam af en toe een kijkje. We hebben eerst naar het nieuws uit de overstromingsgebieden gekeken. Een drama voor alle betrokkenen.

Rond de middag kwam de zon tevoorschijn. Tijdens de lunch kwam de havenmeester van dienst, in dit geval Marie

vertellen dat we mogelijk later op de dag weg moesten omdat het water in de moezel stijgende was en de kans op overstroming toenam. Sommige campers zijn onmiddellijk vertrokken, wij en een aantal anderen besloten nadere berichten af te wachten. De moezel stroomt erg snel en er drijft heel erg veel rommel in de vorm van takken en stukken boomstam in het water. Het water stijgt echter nauwelijks.

Er is hier ook jong leven: 2 koppels zwanen met jongen; waterhoentjes met jongen en eenden met jongen. Een van de zwanenparen had 9 eieren vertelden onze Franse buren, 7 jongen zijn uitgekomen en nu zijn er nog 2.

We zijn nog even wat gaan drinken op een terrasje in het centrum, daar was het vandaag heel druk.

Terug bij de camper kwam Marie vertellen dat er voor vandaag geen overstromingsgevaar meer was. We hebben daarna in het zonnetje gezellig geborreld met onze Duitse buren.

Zaterdag 17 juli:Het water is vannacht niet gestegen, na het ontbijt zijn we vertrokken richting Nederland.

Hier en daar stond nog wat meer water in de weilanden dan normaal. Wel veel tegemoetkomend vakantieverkeer, vooral Nederlanders op weg naar het zuiden.

In Belgie kwamen we terecht in een file. Vooral stilstaand, soms een beetje rijdend; drie kwartier oponthoud.

Inmiddels weer thuis, het gras is gemaaid en de was draait.

zomer in Frankrijk 3

Zondag 4 juliInmiddels een paar mooie zonnige dagen gehad, dat vonden de cigallen ook, die lieten zich massaal horen. In de supermarkt was het vrijdag best druk, mondmaskers verplicht. Wij stonden aan de kassa achter een dame die hygiëne superbelangrijk vond; ze had een sprayflesje desinfectans in haar handen en gebruikte dat veelvuldig. De boodschappen werden bespoten voor ze van de kassaband in de tas gingen, vervolgens werden haar handen, de pinpas en de pinautomaat gedesinfecteerd en nadat de dame betaald had(niet contactloos) desinfecteerde zij opnieuw haar pinpas, de pinautomaat en haar handen. Sterieler kan toch niet. Gisteren was het opeens gedaan met de rust op de camping, veel nieuwkomers en blijkbaar veel vakantieverkeer op de weg. We werden van 14.00 tot 17.00 getrakteerd op regen, maar daarna kwam de zon toch voorzichtig tevoorschijn. Gelukkig maar want we hadden een terrasplek voor her diner gereserveerd. Vanmorgen om 07.00 is de regen weer begonnen en die duurt nog tot……..

De overburen zijn wat slordig en hun voortent stond niet zoals bedoeld. Gevolg een enorme hoeveelheid water op de bovenkant. Toen dat water van het tentdak werd afgeduwd stond gelijk heel hun plek blank. Uiteindelijk werd het in de loop van de middag droog.

Woensdag 7 juli Maandag verliep zonnig en droog, dus wandelen, boodschappen etc. Dinsdag hebben we heel de dag regen gehad, soms echte hoosbuien. Vandaag maar weer een droge dag met een fris windje. Vanmorgen is Thieu gaan wandelen met een andere kampeerder. Mijn fiets was van slag door alle regen. De batterij bleef knipperen en de fietscomputer ging steeds aan. Een resetpoging leverde niks op, maar vanmiddag na een rit naar de supermarkt leek alles weer in orde.

Vanavond in het campingrestaurant gaan eten, dat was een beetje chaotisch. Er kwamen donkere wolken aan en toen begon het restaurantpersoneel met tafeltjes te schuiven totdat iedereen onder een parasol kon zitten. Naast het terras begon men aan een avondje bingo en aan de andere kant stond een tv met voetbal, halve finale EK.

Aan het tafeltje naast ons zat een frans echtpaar waarvan de man graag een praatje maakt. Hij vertelde ook dat hij en zijn vrouw vooral kwamen eten voor sociale contacten. Al met al een chaotisch maar gezellig diner.

Zondag 11 juli. Vrijdag zijn wij met Silex naar Labaume gewandeld en geklauterd, en ja weer terug ook via een iets andere route. 2x 6km klimmen en klauteren gaat wel in je benen zitten. Thieu was jarig, dus in de avond uit gaan eten met een ander stel. Daarna nog een afzakkertjevoor de de caravan en de dag was weer voorbij.

Zaterdag was het prima weer, warm en zonnig. De Franse overburen zijn naar huis en onze andere Franse buren ook.

Wat boodschappen gedaan en een beetje opgeruimd. We hebben nieuer buren, naast ons een stel met 2 kinderen. Een bijzonder stel, zij is Frans, hij is spaans duits, de kinderen zijn geboren tijdens een 13 jarig verblijf in Australie. Ze wonen en werken nu op Ibiza en zijn voor een vakantie onderweg naar Denemarken.

Onze nieuwe overbuurman is een jonge franstalige belg met een baby. Toen hij wilde gaan koken bleek zijn elektrakabel wat kort. Hij heeft de onze geleend.

En vandaag hebben we ingepakt en opgeruimd. Onze uitgeleende elektrakabel hebben we terug moeten halen en na van meerdere medekampeerders afscheid te hebben genomen, zijn we naar La Roque sur Cèze gegaan. Het is een klein dorp op een berg met een waterval(letje). Tomtom kon met geen mogelijkheid een route naar dit plaatsje vinden en eenmaal daar aangekomen met behulp van google maps, begrepen we waarom. De wegen in en om het dorpje zijn erg smal en deels niet toegankelijk voor iets groters dan een personenauto. Gelukkig lieten wij ons niet afleiden, want het camperpark is wel bereikbaar, al is dat niet duidelijk als je de verkeersborden ziet.

Het camperpark is goed bezocht. We zijn naar de waterval gelopen en vervolgens hebben we het dorpje bezocht. Dat dorpje bestaat uit een paar smalle steile straatjes en een zeer sober ingericht kerkje.

Op een terrasje bij een klein huiskamerrestaurantje hebben we wat gedronken. Het restaurantje werd gerund door 2 hele oude dames. Het pand stond te koop. Toiletbezoek was mogelijk; ik kreeg een sleutel en moest dan door het straatje naar de achterkant van het restaurant, vervolgens naar beneden en dan was er een deur die je kon openen met de sleutel. Je kwam terecht in een wc hokje met een schoon toilet en een fonteintje. Na gebruik toilet het hokje weer afsluiten en de sleutel inleveren. Een heel gedoe, maar het werkte wel.

Ons diner hebben we gegeten in een auberge vlak bij het camperpark. Een mooie lokatie met heerlijk eten en vriendelijk personeel.

Dinsdag 13 juliGistermorgen zijn we naar een camping in Bagnols sur Cèze gereden. Een rit van ong. 10 km.

De camping ligt buiten het dorp aan het riviertje. Een camping met nederlands beheer. De camping is matig bezet, 95% van de kampeerders is nederlander.

Er is veel schaduw van de vele bomen. De plaatsindeling is wat onregelmatig.

We hebben veel tijd verdaan om de camper op de ongelijke grond een beetje waterpas te zetten. Toen melden bij de receptie welke plek we gekozen hadden. Bleken we ons geinstalleerd te hebben op een plek die al gereserveerd was door een andere familie.

Verkast naar de overkant van het pad. Die plek was een stuk vlakker en we stonden snel waterpas, pfff.

Na de lunch zijn we naar het dorp gefietst. Heel veel smalle straatjes met oude, vaak slecht onderhouden huizen. Zelfs het centrale plein met slecht onderhouden Hotel de Ville doet armoedig aan. In de hal van het mooie kerkje vonden we een beeld van Jeanne d'Arc. De kerk is van binnen goed onderhouden en heeft een aantal hele mooie glas in lood ramen. Een hele oude dame hield toezicht in de kerk. Op maandag zijn bijna alle terrassen en winkels heel de dag gesloten. Hier worden ook op straat nog veel mondkapjes gedragen. Gisteravond een fikse onweersbui om af te koelen.

Vandaag was het half bewolkt en minder warm dan voorgaande dagen. We hadden boodschappen nodig, op de weg terug kregen we een enorme hoosbui over ons heen. Zelfs schuilen onder een boom mocht niet baten. Gelukkig scheen daarna weer de zon zodat alles, ook wij weer konden opdrogen.

We hebben opgeruimd en ingepakt, morgen weer een stuk naar het noorden, op weg naar huis.

Vanavond zijn we gaan eten in het campingrestaurant. In heel Frankrijk gebruiken ze in restaurants dezelfde (leuke) wijnglazen, maar die zijn alleen in de horecagroothandel te koop. Aan de serveerster gevraagd of ze twee wijnglazen aan ons wilde verkopen, maar ze zei dat we die gewoon stiekem in onze tas moesten stoppen. Na het eten bracht ze twee schone glazen om mee te nemen, "niet verder vertellen". Ik ben blij met de glazen.

zomer in Frankrijk 2

Dinsdag 22 juni Na het ontbijt zijn we naar het 25 km verderop gelegen Avignon gereden. Op het Île de la Barthelasse liggen meerdere campings. Op een ervan vonden wij een leuke plek met veel schaduw. Veel schaduw hebben alle plekken op de campings daar want het kan er in de zomer erg warm worden. De 300 plaatsen tellende camping was minder dan de helft gevuld met kampeerders uit meerdere west europeesche landen, het merendeel Fransen. Buiten de camping kon je met een voetgangers/fietsveer de Rhone oversteken, je kwam dan dichtbij de “ Pont d’Avignon” aan wal.

We hebben dat beroemde stuk brug bezocht, het is een betaald bezoek en midden op de brug, boven een pijler is een kapel van 2 etages gebouwd. De kapel is gebouwd ter nagedachtenis van de eerste bouwer van de brug. De brug is nooit afgebouwd en dus nooit als brug gebruikt.

In de stad zijn heel erg veel oude gebouwen, sommigen hebben gebrek aan onderhoud, sommigen zijn nu in gebruik als museum, school of bibliotheek.

Op elke straathoek is er wel een ijsjeswinkel. Ze verkopen er heerlijk schepijs.

Dichtbij de camping ligt een drukbezocht restaurant aan de Rhone, met zicht op Avignon. Zij hadden nog een plekje voor ons diner. Het eten was heerlijk, maar naar Nederlandse begrippen wel wat karig.

Woensdag 23 juni zijn we naar buurdorp Villeneuve les Avignon gefietst. Het dorp heeft een oud centrum met smalle straatjes en een plein maar er ligt ook Abdij Chartreuse, dat bezoek bewaren we voor een andere keer, en ons doel Fort Saint André. Dit Fort is eigenlijk een verstevigde abdij uit de 13e eeuw. De toenmalige abt sloot een overeenkomst met de koning om onder de heerschappij van de bisschoppen van Avignon uit te komen. Je kunt over de muren lopen en hebt dan een mooi uitzicht over de omgeving. Ze hadden in die tijd al een houtvuur oven om brood te bakken maar ook op elke etage een latrine; een klein kamertje met een stenen bankje met een gat erin.

Rond het middaguur wilden we op het dorpsplein wat drinken, maar wederom serveerden de restaurantjes alleen maar complete maaltijden. De terrassen waren goed gevuld. In de namiddag hebben we nogmaals Avignon bezocht. Het Pausenpaleis hebben we overgeslagen, dat hadden we jaren geleden al bezocht. We hebben wel nog de Eglise Saint Pierre bezocht. Een eeuwenoud kerkgebouw, dat meermaals deels verwoest en weer opgebouwd is. Ondanks beschadigingen is de binnenkant erg mooi. Heel bijzonder zijn de houtsnijwerk deuren.

We hebben in Nederland daags voor vertrek een elektrische bbq gekocht, die moest vandaag ons vlees garen. Helaas deed het ding helemaal niets en moest de braadpan alsnog uit de kast. Tijdens het eten klonk er wel hele mooie muziek van harmonie of fanfare. Bleek er op een gemeentelijk terrein naast de camping een openlucht repetitie van een muziekgezelschap te zijn.

Donderdag 24 juniVanmorgen eerst boodschappen gedaan in een grote supermarkt en toen via binnenwegen naar Ruoms gereden. We reden langs diverse bloeiende lavendelvelden en door kleine dorpjes. In Ruoms stuurden zowel Tomtom als google maps ons via hetzelfde weggetje naar de camping. Helaas was dat weggetje heel erg smal en toen we een tegenligger kregen moesten we iets achteruit rijden om elkaar te kunnen passeren. We raakten met de achterbumper een rots, de schade is een klein scheurtje. Uiteindelijk kwamen we wel aan op de camping.

De camping is onbemand, je registreert binnenkomst aan een automaat en de slagboom gaat open. Als je vertrekt moet je met betaalkaart afrekenen. In de zomer is er sanitair open en mogen er tenten en caravans komen staan, buiten het seizoen is er alleen plek voor campers. De camping ligt aan de Ardeche en bij het centrum. Een fijne plek om te staan vonden wij. ’s-Avonds viel er een mals buitje.

Vrijdag 25 juni Vandaag was er weekmarkt in Ruoms. Het was er erg druk en alle terrassen waren al vroeg goed bezet. Waren er rond 10 uur erg veel mondmaskers in gebruik op straat, rond de middag werd dat al snel minder.

Ruoms heeft een piepklein oud centrum. Hier wonen net als op veel plaatsen in Frankrijk heel veel zwaluwen tegen de dakranden.

De rest van de dag hebben we wat klussen in en om de camper gedaan. De camping is ong. 50% bezet.

Zaterdag 26 juni In de ochtend met de fiets naar het 5 km verderop gelegen Labaume. Labaume ligt in een diepe kloof aan de rivier de Baume. Een paar huizen, een kerk en een paar restaurantjes. Er is een strandje wat in de zomer goed bezocht wordt. Het was er nu nog rustig. Na wat gedronken te hebben op een terrasje zijn we terug gegaan naar Ruoms. Na de lunch om boodschappen, behalve voedsel ook een elektrische bakplaat gekocht. Je krijgt een met de hand ingevuld garantiebewijs en een telefoonnummer dat je moet bellen als het apparaat niet werkt of defect raakt in de garantieperiode. Op de vraag of er op dat tel.nr iemand is die Engels spreekt werd ontkennend geantwoord. Toen ik zei dat een gesprek dan toch niet zo goed zou lukken, mocht het apparaat ook teruggebracht in de zaak waar we hem kochten. Gelukkig werkt het ding naar behoren.

Zondag 27 juni We zijn vanmorgen verhuisd naar het 25 km verder gelegen Rosières. Naar de camping waar we al vele jaren in de zomer een tijdje kamperen. Er zijn nog maar weinig plaatsen bezet op de camping en ook de stacaravans zijn maar matig bezet.

Woensdag 30 juniOp maandag hebben we heel de dag regen gehad, de temperatuur was niet erg aangenaam.

Gisteren waren er veel wolken en was de wind wat fris. Vandaag was de temperatuur wat aangenamer, maar er bleven veel wolken. We zijn even naar de markt in Joyeuse gefietst. Er waren onwijs veel bezoekers, veel meer dan andere jaren in deze tijd. De marktkraampjes stonden zo opgesteld dat bezoekers bijna automatisch een bepaalde richting aanhielden en weer bij het startpunt uitkwamen. Het grote terras waar we andere jaren neerstrijken op marktdag was gesloten, de reden was triest werd ons verteld. De 24 jarige zoon was recent plotseling overleden door een hartstilstand.

zomerstart in Frankrijk

We zijn inmiddels al bijna 2 weken op pad. We kwamen tijd tekort waardoor er even geen ruimte was om een reisverslag te schrijven, op de meeste campings was er ook geen internetverbinding mogelijk. Het bestaat inderdaad nog, campings zonder WIFI.

Op 15 juni zijn we vertrokken voor een reisje Frankrijk. Toeristen zijn sinds 9 juni weer welkom in Frankrijk. Er wordt wel verwacht dat de toerist voldoet aan de eisen betreffende corona en zich uiteraard houdt aan de geldende Franse maatregelen.

We zijn via Brussel en Mons naar Soissons in Noord-Frankrijk gereden. Nauwelijks vakantieverkeer op de weg. Op een parkeerplaats ten zuiden van Brussel stond zomaar opeens een ouder broertje van onze camper naast ons.

In Soissons ligt de gemeentecamping vlak bij het centrum aan een doodlopende weg. Aan die weg ligt ook het vaccinatiecentrum en enkele sportvelden. De campingbeheerster wil een kopie van mijn paspoort maken, dat staan we niet toe. We willen haar wel een zelfgemaakte(aangepaste) kopie geven. Uiteindelijk vindt ze dat ook goed. Het is een mooie goed onderhouden camping met verhardde camperplaatsen. We mogen zelf een plek kiezen, er zijn maar een paar andere kampeerders, allen fransen.

Mondkapjes in alle binnenruimten op de camping verplicht, eigenlijk ook buiten, maar als je gevaccineerd bent hoeft dat niet. Mondkapjes zijn buiten de camping altijd verplicht, binnen en buiten, ook als je in je eentje in het bos de hond uitlaat.

In de avond speelt Frankrijk tegen Duitsland de eerste ek voetbalwedstrijd. Wij kijken via de satelliet, onze Franse buurman kijkt via WIFI. Zijn beeld loopt echter minstens 2 minuten achter op het onze wat als grappig gevolg heeft dat wij eerder weten dat er een doelpunt gevallen is, al of niet afgekeurd.

Woensdag 16 junihebben we per fiets de stad verkend. Aangekomen in de stad bleek er markt. Was er niet druk, iedereen netjes met mondkapje. Op het marktplein stonden de non-food kraampjes. Naast het marktplein stond een matig bezette overdekte markthal met slagers. Rondom de markthal stonden de kraampjes met groenten en fruit.

De stad heeft een route op papier gezet die je langs de meeste bezienswaardigheden voert. Die route hebben wij per fiets gedaan. Er staan heel erg veel oude gebouwen en huizen, sommigen goed onderhouden, sommigen kunnen wel een opknapbeurt gebruiken. Ook zijn er veel gedenktekens en beschadigde gebouwen van de oorlog van 1914-1918.

Er is een kathedraal, die aan de buitenkant wordt gerenoveerd. Sommige delen van het dak bestaan uit blinkende kleurige leitjes. Binnen in de kathedraal zijn meerdere zijkapellen met in elke zijkapel een heilige waarvoor je een kaarsje kunt opsteken. Het bijzondere is dat elke heilige zijn eigen kaarsjes met naam erop heeft.

Er is een (voormalige) kerk, deels ruine, maar met prachtige torens en een cisterne(kelder) die wel intact is. Erg mooi om te zien. De Abdij in het dorp was vanwege verbouwing gesloten.

In de avond zijn we gaan eten in de stad. Prima gegeten voor een nette prijs. De avondklok gaat in Frankrijk in om 23.00. Het is zaak dan van de straat te zijn. Er liggen allerlei sport-accomodaties, een speeltuin, een wandel park, een sporthal aan de weg naar de camping. Doodstil zijn de nachten aan deze doodlopende weg.

Donderdag 17 juniVannacht is er een fikse onweersbui gevallen. Het gras is er blij mee. Een sandaal van Thieu is uit elkaar gevallen. We gaan dus met de fiets naar de decathlon, die ligt aan de andere kant van Soissons. De Decathlon ligt in een vrij nieuw winkelcentrum. Er zijn nauwelijks bezoekers. Bij de decathlon staat bij de ingang en vervolgens bij elke rij handen desinfectans.

We vinden sandalen, en gaan nog even kijken in een andere winkel. Een paar leuke shirtjes zijn snel gevonden. De weg terug naar de camping voert ons door het centrum. Bij een bakker kopen we een belegd stokbrood voor de lunch. Buiten bij de bakker zit een zwerver. Er zitten her en der zwervers in de stad. Ze vallen niet meteen op omdat het merendeels keurig verzorgde mannen zijn, die op weg naar hun werk kunnen zijn, ware het niet dat ze een bakje voor giften hebben staan.

Betalen met pinpas of creditkaart werkt dit jaar moeizaam in Frankrijk. Regelmatig wordt een betaling geweigerd, contactloos is ook lastig. Een maal was het zelfs niet mogelijk de tol te betalen. Maar de dame achter de helpknop loste dat vlotjes op.

Vrijdag 18 juni Vannacht weer een fikse onweersbui gehad. We zijn vandaag naar het 150 km zuidelijker gelegen Samoreau gereden. Samoreau heeft een gemeentecamping aan de Loire en een klein oud centrum. Samoreau is het buurdorp van Fontainebleau. De camping heeft een oud sanitairgebouw, maar alles is schoon en werkt naar behoren. Je kunt alleen het gebouw in met behulp van een badge om de deur te openen. De borg voor die badge was 25 euro og je identiteiskaart. De camping had afgebakende plaatsen, markering door dor gras. De camping had heel weinig plekken bezet, wij waren de enige Nederlanders.

Er waren ook een paar fietskampeerders met tentjes. Een van de fietskampeerders was een Amerikaanse vrouw uit Chicago. Haar vader was Nederlander van geboorte. De dame maakt een fietstour van 4 weken, ze wil graag naar Duitsland, maar denkt dat ze daar als Amerikaanse nog niet welkom is door de Corona. Ze was via Ierland naar Parijs gevlogen omdat Air France voor een rechtstreekse vlucht 5000 dollar wilde zien. Een andere maatschappij vloog voor minder geld via Ierland.

Zaterdag 19 juni Na het ontbijt zijn we per fiets naar het kasteel van Fontainebleau gegaan. Alleen al de weg erheen loopt langs prachtige grote oude huizen. Sommigen verdienen wel wat onderhoud. De fietsen hebben we aan een paal vastgemaakt en vervolgens de tuinen bezocht. Het is een immens kasteel, gebouwencomplex eigenlijk, met meerdere tuinen, en een vijver. Alle tuinen zijn gratis te bezoeken. Er is ook een bezichtiging binnen mogelijk tegen betaling.

Er rijdt een toeristentreintje over het terrein. Het was niet echt druk. De tuinen zien er van bovenaf waarschijnlijk mooier uit dan wanneer je er doorheen loopt. Wel kun je het kasteel van alle kanten bekijken, ook enkele binnenplaatsen waren toegankelijk. Er kon een roeibootje gehuurd worden voor een tochtje op het meer.

Op een van de binnenpleintjes kon je een broodje kopen, dat was onze lunch. Tegen enen wilden we op een terras tegenover het chateau wat drinken, maar dat mocht niet, je kon er alleen wat eten. We zijn wat verder het centrum ingegaan en daar lag aan een plein een café dat best drankjes wilde serveren. In een hoek van het plein, in de buurt van de toeristen info, was een soort middeleeuws straattheater, ze hadden best veel publiek. De temperatuur was wel goed, maar het was af en toe erg bewolkt.

Terug op de camping vertelde de beheerder dat er die avond een verjaardagsfeestje van een groep mensen zou zijn. Mogelijk zou er tot middernacht wat overlast zijn. Geen probleem voor ons.

We wilden uit gaan eten op een restaurant terras, maar net voor zessen kregen we een fikse onweersbui, die zou duren tot na achten. Het werd een homemade diner.

Zondag 20 juni Een korte nachtrust was het. De feestvierders hadden zeer luide muziek en probeerden daar dan nog bovenuit te komen met gepraat en gezang. Een Oostenrijks stel dat met een oud volkswagenbusje in de buurt van de feestvierders stond, verhuisde na middernacht naar de plek naast ons; tevergeefs. Om 3 uur was het nog steeds feest en hebben we de campingbeheerder gebeld. Daarna werd het een stuk rustiger, maar om 8 uur in de morgen was het feest nog niet voorbij.

De campingbeheerder heeft zich ruim verontschuldigd voor zijn inschattingsfout.

Er waren op deze zondag ook verkiezingen, er stond al vroeg file bij het stemlokaal naast de camping.

Na het ontbijt zijn we naar het zuiden gereden, naar het plaatsje Pacaudière in de buurt van Roanne. Het eerste deel liep de weg door de bossen van Fontainebleau, In de buurt van Nevers veel akkers waarop veel graan plat geregend/gewaaid was tijdens onweer met veel wind. Op de wegen lagen ook veel afgebroken takjes en heel veel bladeren. Toen we goed en wel reden begon het te regenen, het heeft vrijwel heel de rit geregend.

De gemeentecamping in Pacaudière is klein, heel goed onderhouden en ligt bij het voetbalveld en het gemeentelijk zwembad en naast een weiland met runderen. Er stonden geen andere kampeerders en internet deed het niet meer sinds het laatste onweer. Het sanitair was netjes en later kwam er nog een Frans stel voor de nacht. De Fransen uit Montelimar waren op weg naar Bretagne voor een vakantie.

Maandag 21 juni Doodstil was de nacht. Om 09.30 ging een schoolklas al naar het zwembad. Wij zijn door een mooi landschap naar Saint Etienne gereden en vandaar verder via de autoweg naar Remoulins. Bij St. Etienne viel nog een bui, daarna bleef het droog. Rond Valence stonden velden Lavendel in bloei, de zonnebloemen bloeien nog niet.

In Remoulins zijn we naar een camperplaats gereden voor de overnachting. De camperplaats ligt in het centrum van Remoulins, een kale vlakte met vooral Fransen en 1Belg voor de nacht We zijn naar de pont du Gard gefietst. De Pont du Gard is een eeuwen oud aquaduct dat een bezoekje waard is. Er waren weinig bezoekers, wel zwommen er mensen in de rivier en was er een terrasje voor een ijsje en een drankje.